دانستنی های جنسی | آموزش روابط زناشویی

دانستنیهای شب اول زفاف دانستنیهای زناشویی همراه با عکس دانستنیهای زناشویی دوران عقد دانستنیهای زناشویی pdf دانستنیهای زندگی دانستنی های قبل از ازدواج آموزش روابط زناشویی در دوران عقد آموزش روابط زناشویی تصویری

دانستنی های جنسی | آموزش روابط زناشویی

دانستنیهای شب اول زفاف دانستنیهای زناشویی همراه با عکس دانستنیهای زناشویی دوران عقد دانستنیهای زناشویی pdf دانستنیهای زندگی دانستنی های قبل از ازدواج آموزش روابط زناشویی در دوران عقد آموزش روابط زناشویی تصویری

تجربه رابطه با جنس مخالف قبل از ازدواج

تصویر مرتبط
  
برای یافتن ارتباط بین تجربه معاشرت با جنس مخالف قبل از ازدواج و احتمال رخداد طلاق، مطالعه ای ترکیبی (کمی و کیفی) در جامعه جوانان تحصیل کرده دانشگاهی در تهران در سال ۱۳۹۰ انجام شد. این مقاله بر اساس نتایج کمی، مطالعه اصلی است.

ملاحظات نظری

در مدل نظری تحقیق از نظریه خاصی استفاده نشده است، ولی برای توضیح و تبیین تأثیر معاشرت قبل از ازدواج مخالف در احتمال طلاق بر اساس ادبیات داخلی و خارجی مجموعه عوامل دیگر غیر از تجربه معاشرت و رفتارهای جنسی که در طلاق مؤثرند، در نظر گرفته شده اند تا اثرات آن ها در تحلیل ها کنترل شود.

  برخی از این عوامل، با عوامل زمینه ای و تجربیات پیش از ازدواج افراد مرتبط است که شامل سن ازدواج، تحصیلات، نگرش های فردی و جنستی، برخی عادات رفتاری (مصرف الکل و سیگار) و درنهایت دسترسی به رسانه هاست. از میان این عوامل، برخی عوامل محیطی (مانند هنجارهای دوستان و خانواده، جامعه و شیوع طلاق در خانواده و جامعه) و برخی عوامل مربوط به ماهیت ازدواج (مدت زندگی زناشویی، تطابق خصوصیات اقتصادی، فرهنگی و مذهبی خود با همسر، تطابق نقش ها و تعامل با همسر) است.

یافته های تحقیق


میانگین سن ازدواج در افراد در شرف طلاق کمی بیشتر افراد دانشجوی همسردار بود (۲۳.۸ در مقابل ۲۲.۴ سال)؛ همچنین دانشجویان متأهلی که کمتر یا مساوی ۵ سال از زندگی زناشویی گذشته است، به طور معنی داری بیشتر از افراد در شرف طلاق بودند (۶۴.۲% در مقابل ۴۳.۸%). در عوض درصد افرادی که بین ۶ تا ۱۰ سال از زندگی مشترکشان گذشته بود، در بین افراد در شرف طلاق تقریباً دو برابر افراد متأهل بود (۲۹.۲% در مقابل ۱۵.۷%). این امر حاکی است که میانگین مدت ازدواج افراد در شرف طلاق، بیشتر از دانشجویان متأهل است. سبک همسرگزینی در بین افراد متأهل همسردار، تفاوت معنی داری با افراد در شرف طلاق دارد؛ به طوری که ازدواج بر اساس رابطه دوستی قبل از ازدواج به طور معنی داری در بین افراد متأهل بود (حدود ۳۰% در مقابل ۲۱%)؛ درحالی که ازدواج سنتی بین هر دو گروه تقریباً فرقی نداشت (۵۲.۱% در مقابل ۵۱.۶%).

نسبت تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم در زمان ازدواج در مقایسه با تحصیلات لیسانس و بالاتر، در بین افراد در شرف طلاق بیشتر از این نسبت در بین افراد متأهل بود. مشابه همین نتایج نیز در مورد تحصیلات همسر در بدو ازدواج دیده شد. نمره متغیر هم خوانی با سازگاری اقتصادی، فرهنگی و مذهبی با همسر در بین متأهلین همسردار به طور معنی داری بیشتر از افراد در شرف طلاق بود (به ترتیب ۳.۷۸ در مقابل ۲.۹۲، ۳.۸۰ در مقابل ۳.۲۲ و ۳.۹۲ در مقابل ۲.۹۴). تأیید همسر توسط خانواده در بدو ازدواج نیز در افراد متأهل به طور معنی داری بیشتر از افراد در شرق طلاق گزارش شد (نمره میانگین ۴.۰۶ در مقابل ۲.۵۹). درحالی که شناخت از همسر در بدو ازدواج در بین افراد متأهل و در شرف طلاق اختلاف معنی داری نداشت.

تجربه دوستی با غیرهمسر در کل دانشجویان متأهل حدود ۲۹.۵% گزارش شده است که این رقم تقریباً بین مردان و زنان متأهل یکسان بوده و اختلاف معنی داری نشان نداده است. ارتباط پیشرفته با غیرهمسر فقط حدود ۸% گزارش شده است که این رقم در بین مردان بسیار بیشتر از زنان متأهل است، ولی ازنظر آماری معنی دار نیست (۱۱.۷% در مقابل ۶.۳%).

بین درخواست کنندگان طلاق، تجربه دوستی با همسر قبل از ازدواج ۳۸% بود و این درصد در بین زنان و مردان در شرف طلاق اختلاف معنی داری نداشت. حدود۲۳% افراد، تجربه رابطه پیشرفته با همسر قبل از ازدواج داشته اند که زنان به طور معنی داری این رابطه را نسبت به مردان بیشتر گزارش کرده اند (۲۶.۳% در مقابل ۱۶.۱%)، اما این اختلاف معنی دار نیست. افراد درخواست کننده طلاق در ۳۴% موارد دوستی با غیرهمسر را گزارش کرده اند که این درصد در مردان بیشتر از زنان است، اما این اختلاف ازنظر آماری معنی دار نیست (۲۹.۸% در مقابل ۴۱.۲%) و همچنینی مردان رابطه پیشرفته با غیرهمسر را بیشتر از زنان متناظر خود گزارش کرده اند (۳۳.۳% در مقابل ۱۹.۳%)؛ ولی این اختلاف نیز از نظر آماری معنی دار نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد